dimarts, 2 d’octubre del 2012

Treball Art i Historia (Escultura)

3. L’escultura
3.1. Definicions
Art d’esculpir.
Cal distingir entre talla i modelat.
Talla o cisellat
Es refereix etimològicament al concepte d’escultura derivat del llatí.
Sculpere:treball per mitjà el martell i el cisell sobre materials durs. La talla de fusta, més suau, permet d’emprar la maça i la gúbia.

Modelat
Li cal materials tous fets a mà o amb algun estri com l’espàtula. El procediment més important per obtenir l’obra per modelat és el que es fa quan aquesta és de bronze i mitjançant fundicions.


La Plàstica
Plàstica deriva del grec plastiqué o art de modelar i fa referència només a aquella activitat escultòrica que usa materials tous, modelables a mà; per això, hom la diferencia d’aquella altra que empra materials durs o esculpeix.
3.2. El tret específic de l’escultura: la tridimensionalitat
La característica més pròpia de l’escultura i que la separa de la pintura és la tridimensionalitat. Aquest aspecte es troba en l’escultura de bulto rodó o exempta.

3.3 Materials
El material escultòric s’ofereix tant a la vista com al tacte, això reforçarà els diferents poders expressius dels diversos materials. L’expressivitat d’aquests –força més consistents i sòlids que els materials de la pintura- dependrà de la seva pròpia naturalesa i de la textura aconseguida per l’escultor: si l’obra és aspra i rugosa o bé brillant i polida, o si hom copsa el rastre deixat pels estris de l’artista o aquest ha deixat les seves empremtes...
Nous materials han esdevingut susceptibles de formar part de l’escultura des de principis del s. XX, com els muntatges fets amb objectes trobats o de desferra, el poliuterà...
3.4. Repòs i moviment
La representació d’estabilitat o moviment en l’escultura depèn principalment de les formes, tot i que hi hagin altres elements que també puguin contribuir-hi. La disposició o combinació de línies verticals i horitzontals amb d’altres en diagonal, corbes i formes geomètriques, com ara triangles i rectangles, poden donar a l’obra una més gran sensació de moviment o de repòs. La il·lusió de moviment es crea mitjançant:
a) El ritme o composició en seqüències rítmiques i essencialment lineals.
b) La tensió, com a dinamització i vivificació.
Moviment real
a) El de l’espectador al voltant de la figura.
b) el moviment real, iniciat pel rus Naum Gabo (1920) amb una construcció d’una sola barreta que vibra al ser impulsada per un motor, produint una àrea de vibració o volum virtual.
3.5. Llum i color
Llum
Té un paper essencial com a element plàstic. Generalment és una llum natural amb la què hi compta l’escultor alhora de distribuir les masses i els volums. Per exemple: mitjançant zones còncaves i convexes, deixant espais buits a l’interior de la peça.
Color
Aplicat a l’escultura té, al llarg de les distintes èpoques, sentits diferents. A l’art egipci el color escultòric posseeix o cerca una intenció simbòlica. En canvi, la policromia barroca comporta un pur interès naturalista.
3.6. Dificultats en l'apreciació de l'escultura
L’escultura com a art sempre ha tingut dificultats per establir la seva independència, per ficar l’expressió que li és pròpia, per autodefinir-se.
L’escultura és sobretot una massa tridimensional, ocupant un espai i constatada per uns sentits que capten el seu volum i pes
3.7. Vocabulari
Esculpir
Entretallar (esculpir de mig relleu), entallar, tallantar, modelar (en argila, cera, etc.).
Comparable: cisellar, burinar, gravar.
Escultor
Estatuari, estatuer, imatger, imaginaire, entretallador, tallista.
Escultura
Plàstica o art plàstica, torèutica (art de treballar en relleu el vori, la fusta, etc.), estereotomia (art de tallar la pedra, la fusta, el ferro, etc.), estatuària, imatgeria.
L’obra esculpida
Estàtua, imatge, figura, talla, entalladura, entretalla, relleu (baix relleu, mig relleu, alt relleu), bust, tors, esbós, carassa o mascaró, angelot (figura gran d’àngel que hom posava a les façanes); cariàtide, atlant i telamó (tots tres) (figura de pedra que serveix de columna o de pilastra), anàglif (ornament esculpit).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada